MN: Ha netán mégis szakmai, és nem politikai szempontok alapján neveznék ki az új igazgatót, maradnál? ÖA: Mi más lenne, mint a politika? Nincs okom optimistának lenni. De mindenképpen el akarok menni, nem is csak Csizmadia Tibor személye miatt, hanem mert megszűnik, ami miatt jó volt itt lenni. Csizi és a társulat miatt jött ide Máté Gábor, emiatt szerződött ide Zsótér Sándor is. Mindez véget ér, és én mindenképpen megyek. Kicsit jó is lesz újra menni. MN: Hová? ÖA: Nem tudom. Valami biztos lesz. Vagy elmehetek tűzoltónak, bár azt nehéz egyeztetni a színházzal - igaz, három szabadnap mindig van. Igazgatóváltás Egerben Az egri Gárdonyi Géza Színház jelenlegi igazgatója, Csizmadia Tibor tíz év társulatvezetés után nem adta be újra pályázatát. Hárman pályáztak: Barta Dóra érdemes művész, a sikeres és kedvelt egri tánctagozat vezetője; Szíki Károly, a Gárdonyi Színház korábbi érájának színésze, az egri bábszínház egykori, igen népszerűtlen vezetője, aki korábban Eger elbarikádozásáról és az 56-os forradalom befejezéséről beszélt, és aki egy malaccal az ölében tiltakozott az egri kórház privatizálása ellen; valamint Blaskó Balázs, aki 23 éve a társulat tagja, és akinek felesége, Saárossy Kinga színész Eger egyik fideszes alpolgármestere.
A cikk olvasóinak száma: 2 622 Sokat gondolkodtam a vírushelyzet fizikai és lelki bezártságában, elvágva azon dolgok jelentős részétől, melyek szenvedéllyel és erővel töltenek fel –legyen az színház, vagy épp koncert- hogy vajon hol a határ? Meddig bírom? Bírni fogom? Közben követtem a járvány napi eseményeit, a csendet, a híreket, köztük kiemelten a színházakkal, színházi intézményekkel kapcsolatos aggasztó fejleményeket. Néha elindult bennem, hogy azért is írni fogok. Ha nincs is színház a megszokott formában, majd készítek Zoom interjúkat színészekkel, összeszedem a legfontosabb híreket, egy helyre gyűjtöm az online előadásokat. Aztán végül nem tettem meg. Más utat választottam. A kivárást. Tudom, struccpolitika talán, de elértem a határaimat, elcsendesedtem kicsit, és reménykedve a változásban, vagy legalább a színházi élet újraindulásában úgy döntöttem, kivárom a végét és a megszokott színvonalon, valódi, hús-vér előadásokról fogok írni ezután is, ha majd a színházba is visszatér az élet.
Benedek Mari különféle népek és korok ruházataiból biztos ízléssel állította össze a szereplőket és a darabot egyaránt jellemző színes ruhatárat. A rendezés semmiben sem követi a szerző leírt, korának modernségéhez kötődő elképzeléseit, szelleméhez azonban mélyen hűséges. Éppoly komoly és játékos, éppoly kaján és érzelmes. A kifejezhetetlent a visszájáról ragadja meg az előadás. Mészáros Sára belső ragyogással éli végig az asszony tulajdon hitével dacoló, leküzdhetetlen és beteljesíthetetlen szerelmét, Kaszás Gergő méla gondolkodással fedi el a kielégíthetetlen, de életprogramot adó szenvedélyt, miközben külső eszközök nélkül, lélekben öregszik, bölcsül, légiesedik, hogy látható halál nélkül jusson át a túlvilágra. Vajda Milán tárgyilagosan lefojtott iróniával jellemzi a legkatolikusabb király politikai játszmáit, Járó Zsuzsa szomorkás bölcsességgel mutatja be a főszereplőkével ellentétes, a földi létben célt érő életutat, kurta szoknyás kislánytól az anyaság élményéig. Görög László filozofi kus renegát, szomorkás Mefisztó vagy Lucifer.
Főoldal Címkék Címke: Fullajtár Andrea A barokktól egészen Ligeti Györgyig ívelt Fassang László orgonakoncertjének programja a Dohány utcai zsinagógában. Sőt, ha tetszik, tovább is: műsorának második felében bibliai versekre improvizált a művész. CSABAI MÁTÉ CIKKE. Tovább a cikkhez A Színházi Kritikusok Céhe Csáki Juditot jelölte a POSZT zsűrijébe, ám a fesztivál tulajdonosai ezt nem fogadták el. Négy kritikus hallgatással tiltakozik. Címkék: Tompa Andrea, Színházi Kritikusok Céhe, Koltai Tamás, Jászay Tamás, Herczog Noémi, Csáki Judit, Puskás Panni, Fullajtár Andrea, Schilling Árpád, Radnóti Zsuzsa, Mohácsi János, Esterházy Péter, Parti Nagy Lajos A cím macskakörmök közé kívánkozna. Idézet. Zsámbéki Gábor kíméletlen pontossággal olvasta a kíméletlen Brechtet, és a drámaszöveg kátéjához szinte maradéktalanul konzekvens, egyben szuverén előadást hozott létre. TARJÁN TAMÁS KRITIKÁJA. Zsámbéki Gábor, Színikritikusok Díja 2015, Paul Dessau, Katona József Színház, Fullajtár Andrea, Brecht, Elek Ferenc, Sáry László, Dargay Marcell, Antal Csaba, Kiss Eszter, Fekete Ernő, Szakács Györgyi, Lengyel Ferenc, Takátsy Péter, Keresztes Tamás, Bodnár Erika, Török Marcell, Rajkai Zoltán, Nemes Nagy Ágnes, Tasnádi Bence, Pálos Hanna, Dankó István, Mészáros Béla Nevezzük trilógiának?
Az volt a hőskor, hogy ezt létrehoztuk ott kint, a Bakelitben, a hidegben. MN: Mégsem maradtál sokáig. ÖA: Vissza akartam menni színházcsinálóból színésznek, megtanulni rendesen beszélni a színpadon, eljátszani néhány szerepet, mert nincs semmi, amit ennél jobban élvezek. A Krétakör addigra annyi darabot bemutatott, hogy Schilling már nem akart többet, és akkor a KoMa is az alkotómunkára koncentrált. Ott úgy éreztem, hogy nem tudunk fejlődni, mert nem volt egy Schilling Árpád, aki mindig eggyel a többiek előtt van, és tudja húzni őket - nem is lehetett, mivel mind együtt végeztünk. Visszanézve azt hiszem, hogy jó, hogy erre jöttem. Most vagyok a helyemen. MN: Mielőtt eljöttél volna Egerbe, te is egyetértettél Schillinggel abban, hogy a kőszínház: "kő kövön, köveknek". ÖA: Érdekes volt egy bőrönddel lemenni egy vidéki színészházba, és megnézni, hogy milyen egy kőszínház, sőt egy vidéki népszínház. Amikor másodszor játszottam A konyhát, amibe meghívott Máté Gábor, valamiért úgy éreztem, hogy ide kell jönni.
A film hivatalos szinopszisa szerint Gyula (Ötvös András), az elkötelezett fociultra és felesége, Mariann (Stefanovics Angéla) gyereket szeretnének. Miután kiderül, hogy a férfi meddő és az örökbefogadás lehetősége is elszáll, Mariann utolsó esélyként megállapodik egy roma lánnyal, Lüszivel (Gombó Viola Lotti), hogy a hamarosan születendő gyermekét magukhoz veszik. A terv mindannyiuk életét fenekestül forgatja fel. Gyulának ettől fogva folyamatosan trükköznie kell, hogy ne bukjon le elvakult focirajongó barátai előtt, a magánélete pedig további nem várt fordulatokat tartogat számára: Ámor nyilai a legváratlanabb helyről találnak a szívébe, humoros helyzetek és erkölcsi dilemmák sora elé állítva hősünket. A Nemzeti Filmintézet 394, 3 millió forintos gyártási támogatásával forgatott romantikus vígjátékot a második játékfilmjét jegyző Nagy Viktor Oszkár rendezte, aki korábban a 40. Magyar Filmszemlén Gene Moskowitz-díjjal kitüntetett Apaföld-et is készítette. Alkotótársai, a társ-forgatókönyvíró Bárány Márton, az operatőr Kürti István, a vágó Sass Péter, illetve a zeneszerző Tövisházi Ambrus mellett a Campfilm producerei, László Sára és Gerő Marcell voltak.
01:11:13February 02, 2020A magyar film elmúlt tíz éveLehetetlen feladatra vállalkoztunk a Filmhu podcast karácsonyi különkiadásában, a magyar film elmúlt tíz évét beszéltük át Jakab Julival, Schwechtje Mihállyal és Kránicz Bencével. Két órát adtunk magunknak arra, hogy az évtized első kiugró hazai teljesítményétől, a Bibliotheque Pascal-tól eljussunk a jelenbe, a Magyar Filmintézet felállásáig. Tarr Bélától az Oscar-díjas Saul fián át a Pappa piáig sok minden szóba került, átvettük az időszak sikereit és kudarcait, megbeszéltük, milyen hibái és erényei voltak a Magyar Nemzeti Filmalapnak. Kiderült, hogy melyik dokumentumfilmet szerettük a legjobban, és az is, hogy melyik hazai alkotásra vinnénk el a nagymamánkat. 01:58:48December 25, 2019A Valan – Az angyalok völgye rendezője tíz éve kávét főzött Angelina Jolie filmjének forgatásán, majd sokat várt első nagyjátékfilmjére, amely kedvéért az erdélyi havasokban fagyoskodott. Mesélt a Mentőexpedíció akciójeleneteiről, a legnagyobb sokkról, amely karrierje során érte, elárulta, miért vonzódik a krimihez, és a romániai forgatás izgalmaiba is beavatott.
Erről szóló levelükben azt írták a tagszínházak képviselői: "mivel felismertük, hogy a távolságok a mi színházi krédónk és az Ön színházra vonatkozó víziója között áthidalhatatlanok, mély sajnálattal megállapítjuk, hogy nem tehetünk mást, mint megköszönjük az Ön együttműködési szándékát. " Levelükben a szerzők megjegyzik: "Ami a közönséggel való kapcsolatot illeti, mi abban hiszünk, hogy a Quartet művészeti missziója nem a nagyérdemű közönség ízlésének a kielégítése, hanem az, Hamlet szellemében, hogy ellenálljunk a színházakat a piacosodás felé csábító kortárs kísértésnek, és ne fogadjuk el a színházi előadások piaci termékké való degradálását. " Blaskó Balázs korábban többször is hangsúlyozta: célja a közönség szolgálata, ugyanis az egri nézőktől szerinte az elmúlt években eltávolodott a színház, emiatt a publikum is egyre inkább elfordult a társulattól. "Nehéz azzal az érveléssel vitatkozni, hogy a nézők elpártoltak volna a színháztól. Ez nem igaz, ez az állítás megalapozatlan. Persze voltak merészebb előadások, A selyemcipőről voltak, akik elmentek a szünetben.
Ha Kovács Gellért filmkritikusról, Lichter Péter filmesztétáról és Madarász Isti rendezőről van szó, akkor a válasz az, hogy a végtelenségig és tovább. Esetükben a lelkesedés mély tudással párosul, és a dicséretek mellett az amerikai sztárrendező gyengébb alkotásai mellett sem mennek el szó nélkül. A Filmhu podcast legújabb adása egy kezdőknek és haladóknak egyaránt ajánlható, személyes vallomásokkal megtűzdelt mesterkurzus. 01:57:08September 16, 2020Hogyan készül az a sok érzelmes, ijesztő, a filmek hatását fokozó zene? Erről mesélt nekünk Balázs Ádám, aki közben a saját kacskaringós, sikerekben gazdag életútját is felelevenítette: két évtized alatt az amerikai és a magyar filmipart is kiismerte. Enyedi Ildikót, Deák Kristófot és másokat is felhozva avatott be a rendező és a zeneszerző közötti kreatív kapcsolatba. A Zeneakadémián tanít, a Terápia, a Mindenki, az Egynyári kaland és a Testről és lélekről sikeréhez is nagyban hozzájárult. A beszélgetés zenehallgatásra inspirál, néhányan talán még a zeneszerzéshez is kedvet kapnak.
A vendégeink: Lányi Eszter, a Nemzeti Filmintézet képzési igazgatója, Szilágyi Fanni, a bemutatás előtt álló Veszélyes lehet a fagyi rendezője és Sós Bálint Dániel, aki a Minden rendben című filmtervével nyert a legutóbbi Inkubátoron. 49:12July 01, 2021Az Örök tél kedvéért megtanult oroszul, a Szabadesésben groteszk műtétet hajtott végre rajta Hegedűs D. Géza, Mundruczó Kornél pedig A jég című darabjában osztotta rá karrierje eddigi legbrutálisabb szerepét. Hideg szépsége és sokszínűsége miatt "a magyar Tilda Swintonnak" is kikiáltották. Podcastunk legújabb vendége Kiss Diána Magdolna, akivel botrányos szerepekről, elutasításokról, babonából hazavitt kellékekről és meztelenségről beszélgettünk. Hogyan lett belőle majdnem operaénekes? Milyen volt forgatni A nagy füzet ominózus kádjelenetét? Miért nem akarták őt beengedni Kanadába, Az Úr hangja forgatására? És miért nem szerette tiniként a Backstreet Boyst? Legújabb filmje a Spirál, pár hete látható a mozikban. 01:32:11June 11, 2021Filmgyár podcast #2: Bérmunkák MagyarországonAz NFI közreműködésével megvalósuló filmszakmai podcastunk, a Filmgyár második adásában a Magyarországon megvalósuló szervizmunkákról, a legnagyobb sztárokat idevonzó filmipar fejlődéséről, jelenlegi kihívásairól beszélgetünk.